Kronologisk redogörelse över arbetsgruppens insatser
Tidslinje för arbetsgruppens arbete, arbetsmiljöenkäten 2019 och institutionsstyrelsens utredningar om institutionens administration och organisation
22 april 2019 – Sista svarsdag för arbetsmiljöenkäten 2019
6 maj 2019 – Arbetsmiljöenkätens resultat diskuteras med avdelningsföreståndarna på avdelningsföreståndarmötet
7 maj 2019 – Prefekten informerar om arbetsmiljöenkätens resultat på Mötesplats Rydberg
21 maj 2019 – Prefekten informerar om arbetsmiljöenkätens resultat på Mötesplats Rydberg
3 juni 2019 – Arbetsmiljöenkätens resultat diskuteras med avdelningsföreståndarna på avdelningsföreståndarmötet
4 juni 2019 – Prefekten informerar om arbetsmiljöenkätens resultat på Mötesplats Rydberg
11 juni 2019 – Institutionsstyrelsen tillsätter två utredningar, nämligen en om fysiska institutionens administration, en om fysiska institutionens organisation; institutionsstyrelsen ger ett arbetsutskott uppdraget att formulera ett förslag på uppdrag om utredningen om institutionens organisation och f.d. prefekten Knut Deppert att formulera ett utredningsuppdrag om institutionens administration
3 juni 2019 – Åtgärdsplan efter arbetsmiljöenkäten 2019 diskuteras med avdelningsföreståndarna på avdelningsföreståndarmötet
11 september 2019 – institutionsstyrelsen tillsätter två utredare på utredningen om institutionens administration
September 2019 – mars 2020 – utredarna arbetar med sin utredning om fysiska institutionens administration
11 september 2019 – institutionsstyrelsen fattar beslut om uppdraget för utredningen om institutionens organisation
5 november 2020 – Prefekten informerar om styrelsens utredningar på Mötesplats Rydberg
3 december 2019 – Uppföljning av arbetsmiljöenkäten 2019 diskuteras med avdelningsföreståndarna på avdelningsföreståndarmötet
13 januari 2020 – Åtgärdsplan efter arbetsmiljöenkäten 2019 diskuteras med avdelningsföreståndarna på avdelningsföreståndarmötet
21 januari 2020 – Handlingsplanen efter arbetsmiljöenkäten presenteras på Mötesplats Rydberg. En punkt på handlingsplanen handlar om utredningen om fysiska institutionens administration
Februari 2020 – juni 2020 – utredaren John Renner Hansen jobbar med utredningen om fysiska institutionens organisation
2 mars 2020 – Institutionsstyrelsens utredningar diskuteras med avdelningsföreståndarna på Avdelningsföreståndarmötet
3 mars 2020 – Prefekten informerar om status för utredarnas arbeten på Mötesplats Rydberg
3 mars 2020 – John Renner Hansen pratar om sitt uppdrag och hur han tänker genomföra det på Mötesplats Rydberg
17 mars 2020 – utredarna Carina Jarl och Jörgen Nilsson överlämnar sin rapport om fysiska institutionens administration till institutionsstyrelsen (se http://www.fysik.lu.se/fileadmin/fysikportalen/intranet/Styrelsen/kallelsemars2020.pdf); institutionsstyrelsen tillsätter ”arbetsgruppen administration” med ledamöter Charlotte Solberg, Per Johnsson och Joachim Schnadt och uppdrag att ta in en avdelningsföreståndare
18 mars 2020 – rapporten om fysiska institutionens administration skickas ut till avdelningsföreståndarna tillsammans med information om att en arbetsgrupp har bildats
19 mars 2020 – Avdelningsföreståndaren Peter Christiansen ansluter till arbetsgruppen
20 mars 2020 – Huvudskyddsombudet Mattias Richter ansluter till arbetsgruppen
Mars 2020 – pågående – arbetsgruppen administration arbetar med sitt uppdrag
14 april 2020 – Prefekten berättar på Mötesplats Rydberg hur arbetet efter administrationsrapportens överlämnande organiseras och att styrelsen har tillsatt arbetsgruppen
12 maj 2020 – Prefekten berättar om status för arbetsgruppens arbete på Mötesplats Rydberg
9 juni 2020 – John Renner Hansen presenterar sina slutsatser på institutionsstyrelsens sammanträde (se http://www.fysik.lu.se/fileadmin/fysikportalen/intranet/Styrelsen/Lund-2020-Juni-resume.pdf)
9 juni 2020 – Prefekten berättar om status för arbetsgruppens arbete på Mötesplats Rydberg
9 juni 2020 – John Renner Hansen presenterar sina slutsatser för institutionen på Mötesplats Rydberg
15 juni 2020 – John Renner Hansen presenterar sina slutsatser för avdelningsföreståndarna på ett avdelningsföreståndarmöte (se http://www.fysik.lu.se/fileadmin/fysikportalen/intranet/Styrelsen/Lund-2020-Juni-resume.pdf)
15 juni 2020 – avdelningsföreståndare kommer överens om tid för workshop i augusti
16 juni 2020 – Remiss om drivkrafter i förändringsarbetet skickas ut till avdelningsföreståndarna
22 juni 2020 – Remiss om drivkrafter i förändringsarbetet skickas ut till administratörerna
24 juni 2020 – Möte med administratörerna
1 juli 2020 – Inbjudan till workshop om administrationen och vägval skickas ut till administratörer och avdelningsföreståndare
17 augusti 2020 – Sista svarsdag för remissen om drivkrafterna
18 augusti 2020 – Påminnelse om att skicka in remissvar om drivkrafterna
20 augusti 2020 – De sista remissvaren inkommer
20 augusti 2020 – Möte med administratörerna
21 augusti 2020 – Den skriftliga versionen av utredningsrapporten om fysiska institutionens organisation skickas ut till styrelsen och avdelningsföreståndarna tillsammans med en (dålig) svenska översättning
25 augusti 2020 – MBL-information om förändringsarbetet inom institutionens administration
27 augusti 2020 – Workshop med avdelningsföreståndarna om vägvalet
31 augusti 2020 – Workshop med administratörerna om vägvalet
8 september 2020 – Prefekten berättar om status för arbetsgruppens arbete på Mötesplats Rydberg
15 september 2020 – Arbetsgruppen berättar om sina slutsatser för institutionsstyrelsen
16 september 2020 – Arbetsgruppen berättar om sina slutsatser för administratörerna
16 september 2020 – Arbetsgruppen berättar om sina slutsatser för avdelningsföreståndarna
23 september 2020 – 30 september 2020 – Arbetsgruppen träffar avdelningsledningarna
29 september 2020 – Arbetsgruppen träffar administratörerna
1 oktober 2020 – Arbetsgruppen diskuterar den fortsatta processen med avdelningsföreståndarna på avdelningsföreståndarmötet
14 oktober 2020 – Institutionsstyrelsen uppdateras om den fortsatta processen
19 oktober 2020 – Diskussionsmöte mellan avdelningsledningarna, arbetsgruppen, KIA-konsult och HR kring vägvalet
26 oktober 2020 – Möte där administratörerna, avdelningsföreståndarna och institutionsstyrelsen får möjlighet att diskutera med personer som har erfarenhet av en samordnad institutionsadministration
Länk till anteckningar från mötet
28 oktober 2020 – Möten mellan arbetsgruppen, administratörerna och avdelningsföreståndarna för att fortsätta med arbetet på risk- och konsekvensbedömningen inför en omorganisation
10 november 2020 – Institutionsstyrelsemöte där avdelningsföreståndarna, arbetsgruppen administration och dekanerna deltar och där beslutsförslaget om institutionens administration diskuteras. Beslut om utlysning av tjänst som administrativ chef.
11-13 november 2020 – Beslutsförslaget om institutionens administration förändras efter diskussionen i institutionsstyrelsen och bollas med styrelsen för att den 13 november skickas in som underlag inför MBL-förhandlingen
12 november 2020 – Prefekten diskuterar beslutsförslaget med den administrativa personalen på GUF
13 november 2020 – Prefekten diskuterar beslutsförslaget med den tekniska personalen på GUF
18 november 2020 – Möten mellan arbetsgruppen och MFs ledning och administratör för en ny diskussion av risk- och konsekvensbedömningen
24 november 2020 – MBL-förhandling av beslutsförslaget om institutionens administration
Planerat:
25 november 2020 – Institutionsstyrelsemöte med beslut om fysiska institutionens administration
1 december 2020 – Utlysning av tjänst som administrativ chef på fysiska institutionen
Början på januari 2020 – Referensgrupp som följer arbetet med administrationen påbörjar sitt arbete
Januari/februari 2021 – Intervjuer av kandidater för tjänsten som administrativ chef på fysiska institutionen
Våren 2020 – Kartläggning av arbetsuppgifter inom institutionens administration
April – Juli 2021 – Startdatum för den nya administrativa chefen
Efterföljande arbete med att sjösätta den administrativa organisationen på fysiska institutionen