Amerikanske fysikern Jun Ye ger 2022 års Rydbergföreläsning

Janne Rydberg. Foto: Per Bagge
Janne Rydberg. Photo: Per Bagge, Lund University.

2022 års Rydbergföreläsning ges av professor Jun Ye vid JILA och NIST, University of Colorado, USA. Hans forskning är fokuserad på utvecklingen av nya verktyg för ljus-materia-interaktioner och deras tillämpningar inom precisionsmätning, kvantfysik, och frekvensmetrologi.

Rydbergföreläsningen äger rum tisdag den 10 maj kl 15.15.
-Det kommer att vara möjligt att vara med online, berättar Sune Svanberg, ordförande i Rydbergkommittén, som arrangerar föreläsningen. Mer information om föreläsningen och föredragshållaren och möjligheterna att vara med online finns på vår engelska webbplats.

Information om 2022 år Rydbergföreläsning på vår engelska webbplats