Biodatorer tusentals gånger mer energisnåla än vanliga datorer

Illustration av hur biodatorn fungerar – motorproteiner rör sig genom ett nätverk av kanaler i nanostorlek. Foto: Till Korten/Dresden University of Technology

En biodator som kräver tusentals gånger mindre energi än dagens datorer har nu utvecklats av forskare med hjälp av nanoteknik. Den är den mest kraftfulla i sitt slag hittills och kan bana väg för att lösa komplicerade logistikproblem som elektroniska datorer inte klarar av, berättar Heiner Linke, professor i nanofysik.