Hampus spelar valthorn på sin kursredovisning

Hampus Nyberg har gjort ett experiment där han använder sitt valthorn. Foto från YouTube.

Hur funkar det att utföra och redovisa en experimentkurs i fysik när det måste ske pandemisäkert? Det vet Claudia, Matilda och Hampus. De pluggar första året på kandidatprogrammet i fysik och har precis lämnat in sina redovisningar till en experimentkurs, i form av korta filmer på YouTube.

Under den första terminen på kandidatprogrammet i fysik, får studenterna genomföra en rad experimentella seminarieövningar, en delkurs som i vanliga fall hålls på campus.

-Pandemin har lett till att merparten av innehållet i våra utbildningar nu måste ges på distans och i digitalt format. Så nu redovisar förstaårsstudenterna sina experiment med film, och det gör de fantastikt bra! berättar Peter Christiansen, professor i partikelfysik vid fysiska institutionen.

På kursen genomför studenterna själva ett experiment. På egen hand, eller tillsammans med en kurskamrat, får studenterna arbeta med att definiera, designa, utveckla och genomföra ett experimentellt projekt. Kursen varar i ungefär sju arbetsdagar. Målet är att tränas i experimentell metodik och problemlösning men även i att presentera och redovisa det experimentella arbetet på ett intressant sätt. En demonstration av experimentet ska ingå i redovisningen. Den pågående pandemin har lett till att studenterna fick genomföra experimenten hemma och redovisa dem genom att göra en kort film.

-Studenterna har enbart fått handledning virtuellt och filmerna är gjorda med egen utrustning, i de flesta fall den egna mobiltelefonen. Filmerna är mycket välgjorda och vi lärare på kursen är imponerade av studenternas kreativitet, berättar Johan Zetterberg, universitetslektor i förbränningsfysik.

Nedan kan du se tre exempel på studenternas filmer från kursen

Claudia Skoglund och Matilda Skantz: Om fallskärmar. Länk till deras film på YouTube

Viktor Andersson: Dämpad oscillation med magneter. Länk till Viktors film på YouTube

Hampus Nyberg: Mitt valthorn – ett fysikexperiment. Länk till Hampus film på YouTube