Partikelfysikalisk detektivverksamhet bakom lösningen av 50 år gammal gåta

Roman Pasechnik. Fotograf Gunnar Ingelman

I 50 år har forskarvärlden letat med ljus och lykta efter den så kallade Odderon-partikeln. Helt utan resultat. Men i en ny studie har en svensk-ungersk forskargrupp lyckats med konststycket att upptäcka den mytomspunna partikeln med hjälp av omfattande dataanalyser.

1973 satt två franska partikelfysiker i en källare och häpnade. Enligt deras beräkningar borde det finnas en helt ny sammansatt partikel. Det franska källarexperimenet kittlade den internationella partikelfysikgräddan. Den teoretiska upptäckten blev upptakten på en internationell jakt. Och nu har ett forskarlag, med deltagare från Lunds universitet, lyckats identifiera Odderon-partikel-utbytet i samband med en avancerad dataanalysstudie vid partikelacceleratorn CERN i Schweiz.

– Det här är en partikelfysikalisk milstolpe! Det känns fantastiskt att få vara med och bidra till en ökad förståelse av världen; lite som en månlandning i miniatyr, säger Roman Pasechnik, partikelfysikforskare vid Lunds universitet.

Genom omfattande dataanalyser av elastiska proton-protoner och proton-antiprotoner-kollisioner kunde forskargruppen komma den nya partikeln på spåren. Analysen, som pågick i flera månader, fick forskarna att häpna.

– Vi har jobbat med några av världens bästa partikelfysiker. Och de satt på helspänn när vi publicerade våra resultat, säger Roman Pasechnik.

Studien presenteras i den vetenskapliga tidskriften European Physical Journal: Evidence of Odderon-exchange from scaling properties of elastic scattering at TeV energies