Ruth Pöttgen invald i Sveriges unga akademi

Ruth Pöttgen. Foto: Emma Burendahl.

Partikelfysikern från Lund är en av totalt åtta framstående unga forskare som nu väljs in i den nationella plattformen.

Sveriges unga akademi är en plattform som ger yngre forskare en stark röst och möjlighet att tillsammans lyfta blicken och bidra till ett bättre forskningssystem och samhälle. I bred representation från olika forskningsfält och lärosäten utvecklas forskningspolitiska förslag, internationellt samarbete och utåtriktat arbete för att nå ut med forskning till allmänheten och särskilt barn och unga.

Hela pressmeddelandet på Sveriges unga akademis webbplats

Ruth Pöttgens profil i Lunds universitets forskningsportal