Ung kvantfysiker uppmärksammas internationellt

Armin Tavakoli utanför fysiska institutionen i Lund. Foto: Johan Lindskoug.

Pris för bästa vetenskapliga artikel om fundamental kvantfysik från Institutet för kvantoptik och kvantinformation i Wien och ett särskilt erkännande från tunga IOP i Storbritannien. Redan vid 29 års ålder är Armin Tavakoli en lovande stjärna inom den teoretiska kvantfysiken och hans forskning uppmärksammas nu internationellt.

- Det är givetvis väldigt roligt, kanske speciellt omnämnandet från IOP, berättar Armin Tavakoli. Brittiska IOP, eller på engelska Institute of Physics, är ett internationellt erkänt samfund inom fysiken. Armin fick ett särskilt omnämnande för sin forskning i samband med att samfundet uppmärksammade kvantfysikens hundraårsjubileum, ett evenemang kallat World Quantum Day.

Den vetenskapliga artikeln som prisades i Wien, skrev Armin tillsammans med forskarkollegor från flera lärosäten i Europa. I den utforskade författarna en rad tankeexperiment, som alla visade att det imaginära talet, som omnämns som ett kursiverat i, måste finnas kvar för att kvantmekanikens traditionella ramverk ska fungera.

- Många av författarna till artikeln hade tänkt på det individuellt, det var lite av en slump att vi kom att diskutera det och när vi gjorde det blev det ett samarbete. Vi bestämde oss för att skriva en artikel tillsammans och det var en rolig erfarenhet, berättar Armin.

Kvantinformation är ett forskningsområde, som nu expanderar snabbt. USA, Europa och Kina gör alla stora satsningar inom området. Armin, som är teoretiker, beskriver sitt eget arbete som balansakt mellan fundamental fysik och kvantteknologier.
- Det är en del kvantinformationsteori, en del kvantteknologi och en del fundamental kvantfysik. Entanglement och Non-locality är kanske mer bekanta begrepp som förklarar vad jag sysslar med, säger Armin.

Efter framgångsrika grundstudier i Stockholm, doktorandstudier i Genève och vidare forskning och studier i Wien, har Armin Tavakoli nyligen blivit anställd som biträdande universitetslektor vid fysiska institutionen i Lund.

- Här ska jag vara med och bygga upp en forskargrupp inom ramen för det nationella kvantfysikprojektet Wallenberg Centre for Quantum Technology, WAQT, som samordnas av Chalmers. Det är ett mycket spännande projekt och jag trivs redan väldigt bra i Lund. Jag ser fram emot att bygga samverkan men institutionens etablerade forskare, avslutar Armin Tavakoli.

Artikel prisad av Institute for Quantum Optics and Quantum Information, Wiens universitet:

"Quantum theory based on real numbers can be experimentally falsified" (extern engelskspråkig webbplats)

Särskilt omnämnande av IOP i samband med World Quantum Day (extern engelskspråkig webbplats)