nov
Mötesplats Rydberg - Om pedagogiska samtal
På Mötesplats Rydberg den 4 november:
Om pedagogiska samtal
Med Elisabeth Nilsson, universitetslektor vid Kurslaboratoriet för fysik LTH
och pedagogisk utvecklare vid Genombrottet.
Seminariet ges på engelska.
Sammanfattning
För att stärka studenters lärande och bidra till sammanhang och progression i våra utbildningar, är det viktigt att vi alla samverkar krig pedagogiska frågor. Ett samarbete skapar ökad förståelse för de olika uppdrag vi har, och det pedagogiska samtalet kan vara avgörande för att utveckla undervisningen och främja ett kollegialt lärande vid en institution. När samtalen får ta plats i vardagen skapas utrymme för reflexion, erfarenhetsutbyte och långsiktig kvalitetsutveckling.
En workshop vid Fysikdagarna i Luleå i augusti, regeringens ”STEM-strategi”, arbete med pedagogisk meritering samt diskussioner, bl.a. inom institutionens ”Junior Teachers’ Pedagogic Discussion Group” (*), har inspirerat till detta Rydbergevent.
Exempel på frågor som kommer att adresseras:
Med vem/vilka har vi pedagogiska samtal? Varför? Hur skapar vi pedagogiska nätverk? Har vi en STEM-kris? Vad menas med ”Science Capital” och varför är det så viktigt?
(*) Tillkomsten av (och arbetet i) denna grupp kommer att presenteras av gruppens medlemmar vid Rydbergseminarium den 2/12.
Hybridmöte
Varmt välkommen till Mötesplats Rydberg på plats i Rydbergsalen kl. 15.15.
Fika (kaffe & kaka) serveras från kl. 15.00.
Du kan också vara med online via mötesverktyget Zoom:
Om evenemanget
Plats:
Rydbergsalen, Fysiska institutionen, Professorsgatan 1B, Lund/ Zoom.
Kontakt:
cord [dot] arnold [at] fysik [dot] lu [dot] se