Prefektbrev mars 2022

Kära kollegor,
Under tisdagen höll vi som vanligt Mötesplats Rydberg på institutionen. Den här gången med ett forskningsseminarium om framtida bränslen - forskning inom förbränningsfysik om hållbara transporter.
På många sätt var detta möte lika spännande och inspirerande som det brukar vara. Fast samtidigt har så mycket förändrats sedan vi senast möttes på Mötesplats Rydberg. Detta var vad jag sade i början av seminariet:

”Det är ett speciellt Mötesplats Rydberg som vi har samlas till idag. Det är det första Mötesplats Rydberg efter den ryska invasionen av Ukraina. Ett krig som fortfarande pågår. Ett krig där det redan har uttalats hot om användandet av kärnvapen.
Kanske att jag var naiv, för jag hade aldrig kunnat föreställa mig att jag någonsin skulle behöva öppna ett Mötesplats Rydberg med de orden.

Mina och allas våra tankar går idag till dem som drabbas av detta krig: Till Ukrainas befolkning som nu befinner sig mitt i ett krig. Till deras familjer och vänner på alla håll i världen. Till dem som nu förlorar sina liv eller skadas i detta krig. Samtidigt som vi håller detta möte.

Mina och allas våra tankar går idag till de av våra kollegor och studenter med påbrå från Ukraina, Belarus och Ryssland. De är till skillnad från oss andra direkt drabbade av den senaste veckans tragiska händelseutveckling. Låt oss nu göra vårt bästa för att ta hand om varandra!

Vi har samlats här idag för att få ta del av ett forskningsseminarium. I skuggan av det pågående kriget i Ukraina kan det verka oväsentligt, ja, rentav meningslöst att hålla ett sådant seminarium. Faktiskt går det att argumentera att det är forskare och bland dem många gånger fysiker, som med sina upptäckter, teorier och uppfinningar, har möjliggjort vår tids högteknologiska krigföringsmetoder. Utan tvivel är vetenskapen ett tveeggat svärd.

Idag ska Elna Heimdahl Nilsson föreläsa om framtida bränslen – om forskning inom förbränningsfysik om hållbara transporter. Det är en påminnelse om en av de stora utmaningar vi står inför. Samtidigt har ett annat hot mot vår existens nu synliggjorts i Ukraina. Ett hot som vi i vår egen tid tycks ha glömt bort. Ett hot, som om det infrias faktiskt skulle kunna leda fram till vår totala utplåning. Detta hot får vi inte glömma. Och likaledes ska vi inte heller glömma bort de andra utmaningar som mänskligheten nu står inför. Särskilt viktig är klimatkrisen. Det är av yttersta vikt att vi tar oss an denna utmaning och att det sker på ett sätt som är hanterbart för oss alla. Det är därför har vi samlats här idag och det är därför vi ska hålla vårt seminarium!”

Jag hoppas på ett snart slut på kriget, ett slut som medför att det ukrainska folkets önskan om att få leva i ett suveränt och självbestämmande land kommer att respekteras. Ett slut på kriget som medför att dödandet och förstörelsen upphör och inte sprids vidare till andra.

Under tiden får vi göra vad vi kan för att stödja Ukraina. Vassily Kornienko, en av våra doktorander, har tagit initiativ till en insamling av förnödenheter till Ukrainas civilbefolkning. Utanför Fysikbiblioteket, mot huvudentrén, står en spiraltrappa. Här finns en lista över efterfrågade förnödenheter och också kartonger att stoppa de saker i som du vill hjälpa till med. Gå gärna förbi och se om du har något som du vill skänka.

På intranätet finns en sida med mer information och länkar till några av de biståndsorganisationer som är på plats och hjälper Ukrainas civilbefolkning. Här finns också länkar till mer information om det stöd som Lunds universitet erbjuder för personal och studenter.

Achim

Länk till Fysiska institutionens intranät