Pico får studenternas finaste pris

Foto av Luis Sarmiento Pico. Privat foto.
Luis Sarmiento Pico. Privat foto.

Luis Sarmiento Pico, universitetslektor i fysik, får utmärkelsen årets pedagog av Naturvetarnas studentkår LUNA. Han får utmärkelsen för sitt positiva och smittsamma sätt och sitt orubbliga engagemang för studenternas förståelse.

Årets pedagog heter Luis Sarmiento Pico. Han undervisar i fysik för studenter på Lunds universitets programutbildningar i fysik och teknik. Webbredaktionen fick ett par minuter med Luis, eller Pico som han också kallas.

Gratulerar till utmärkelsen, Pico! Vad var din reaktion när du fick beskedet?

- Jag fick ett telefonsamtal som sa att jag hade blivit nominerad och det var så klart mycket hedrande att vara nominerad. Sedan berättade personen att kommittén hade beslutat att tilldela mig priset och då blev jag mållös i några sekunder. Sedan var jag bara glad och tacksam.

Använder du några speciella pedagogiska metoder i din undervisning?

- Min uppfattning och förståelse av undervisning och lärande inom högre utbildning är något som har utvecklats i takt med min egen utveckling. Jag gick snabbt från att som student vara någon som lär sig, till att som lektor bli en person som undervisar. Jag fortsätter att anpassa mina metoder baserat på studenternas feedback och baserat på vad jag tycker är mina starka sidor utöver mitt entusiastiska, nästan teatraliska sätt att undervisa: färgglada didaktiska bilder med gott om utrymme för diskussion och föreläsningsanteckningar som inte är en omfattande text som studenten bara har att läsa. I mina föreläsningsanteckningar förväntas studenterna koppla ihop punkterna.

Vad motiverar dig som föreläsare?

- Jag har förmånen att undervisa i ämnen som jag brinner för och det tror jag smittar av sig på studenterna. Jag försöker se till att ständigt uppdatera bilderna med den senaste forskningen inom ämnen som jag själv tycker är intressanta. Även väletablerade, grundläggande teorier och tillvägagångssätt blir utmanade, för att ge dem ny energi, så att de kan väcka studenternas lust att ta sig an dem.

Förutom äran, ingår det något mer i priset?

- Äran är priset, tillsammans med en tillfällig berömmelse;-)

Kommer priset att påverka dina undervisningsmetoder? I så fall, på vilket sätt?

- Jag menar att priset på något sätt validerar den tid jag lägger ner på att skapa och följa upp studenternas kursutvärderingar. Jag känner pressen att "leva upp till hypen" av att vara mottagare av priset, men jag tar det som en motivationsutmaning mer än något annat.

Motivering till LUNAS pedagogiska pris på LUNAs engelskspråkiga webbplats.