Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

”Vi har lärt oss att tänka som forskare” – Hannah Herde prisas för modig och inkluderande undervisning

Hannah Herde. Photo: Johan Lindskoug.
Hannah Herde.

Hon utmanar sina studenter att våga göra fel, att tänka som forskare och att kliva utanför det invanda. Nu belönas Hannah Herde, biträdande universitetslektor vid Fysiska institutionen, med Lunds studenters pris för framstående undervisning 2026. Priset bygger på studenternas egna nomineringar.

När studenterna själva får välja sina favoritlärare är det ett tydligt kvitto på kvalitet. I år är Hannah Herde en av tre som belönas med Lunds studenters pris för framstående undervisning 2026.

Priset delas ut av rektor under universitetets årshögtid i januari. Det markerar att Hannahs undervisning gör skillnad.
- Jag är djupt rörd och ödmjuk. Att studenterna känner sig så stöttade och engagerade att de nominerade mig är en enorm ära, säger hon.

Från rädsla till självförtroende

Andreas Pettersson och Nellie Gustafsson minns kursen Elektronik för fysiker som en vändpunkt.

Nellie Gustafsson och Andreas Pettersson. Foto: Johan Lindskoug.
Nellie Gustafsson och Andreas Pettersson.


- I början var vi rädda för att göra fel. Fast på kursen tvingas du att kliva utanför din trygga zon, och till slut blir du bekväm med det. Det är en viktig insikt, berättar Andreas.

Nellie håller med:
- Hannah fick mig att ta initiativ och hitta egna lösningar. Det handlar om att våga göra misstag och tänka framåt. Vi har fått lära oss genom att göra, säger hon.

Utmanande och inlyssnande undervisning

Hannahs lektioner är allt annat än traditionella. Här blandas experiment, diskussioner och arbetsblad med korta föreläsningar.

Studenter som utför en mätuppgift under en av Hannahs föreläsningar. Foto: Johan Lindskoug.
Studenterna utför en mätuppgift tillsammans med Hannah.


- Jag tror att misstag, reflektion och nya försök är avgörande för lärande. Men det kan samtidigt upplevas som skrämmande. Därför jobbar jag hårt för att skapa en miljö där studenterna mår bra, både mentalt och känslomässigt, berättar hon.

Återkoppling är ett central inslag i undervisningen. Studenterna får detaljerade kommentarer på sina arbeten. Och Hannah får lika detaljerad respons på sin undervisning genom så kallade ”exit tickets” efter varje lektion.

Studenterna Vivi och Kenna löser ett kretspussel under en av Hannas föreläsningar. Foto: Johan Lindskoug.
Studenterna Vivi och Kenna löser ett kretspussel under en av Hannas föreläsningar.

- Studenterna berättar om det som överraskar, skapar frustration eller väcker deras nyfikenhet. Det gör att vi kan ha en öppen dialog om kursen. Ibland justerar jag upplägget direkt. Vi lyssnar på varandra, berättar Hannah Herde.

Forskning möter undervisning

Vid sidan av undervisningen forskar Hannah inom experimentell partikelfysik, bland annat i ATLAS-experimentet vid CERN och Light Dark Matter-experimentet vid Stanford Linear Accelerator Center, SLAC. Hon brinner för att koppla samman forskning och utbildning och handleder både kandidat- och masterstudenter.
- Jag stannade kvar i akademin för att jag vill arbeta med studenter. Det är fantastiskt att få följa deras utveckling, säger hon.

I kursen väver hon in exempel från sin forskning och bjuder varje år in en forskarstuderande att presentera för klassen. Ett sätt att visa hur teori blir praktik.

”Hon är inkluderande och engagerad”

I nomineringen till priset skriver studenterna:
”Hannah har en aktiv undervisningsstil som främjar studenters deltagande och uppmuntrar alla studenter att aktivt delta i diskussioner. Hon bryr sig verkligen om sina studenter och tar kontinuerligt in återkoppling från dem. Denna återkoppling implementerar hon snabbt och transparent. Hannah är bra på att kontextualisera det hon lär ut, så att studenter förstår hur det är relevant. Något studenterna särskilt lyfter är att Hannah är väldigt inkluderande och ser alla studenter som jämlika, oavsett utbildningsnivå och bakgrund.”

Hannah Herde tar emot priset vid Lunds universitets årshögtid den 23 januari 2026.

Lunds universitets årshögtid 2026.

De tre mottagarna av Lunds universitets pedagogiska pris presenteras på Lunds universitets webbplats.