Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Alltid något nytt att lära sig inom nano

På bilden syns forskare i renrummet på NanoLund. Foto: Charlotte Carlberg Bärg
LTH:s civilingenjörsutbildning i teknisk nanovetenskap firar i dagarna sitt 20-årsjubileum. På bilden syns forskare i renrummet på NanoLund. Foto: Charlotte Carlberg Bärg.

I dagarna firar LTH:s civilingenjörsutbildning Teknisk nanovetenskap sitt 20-årsjubileum. Här är tre röster om en utbildning som suddar ut gränser mellan traditionella kunskapsområden som biologi, fysik, kemi, materialvetenskap och elektronik.

"Jag som student får träffa forskare världsledande inom nanotrådar"

Efter att ha läst på om utbildningen kände jag att det var något för mig. Den var bred inom alla naturvetenskapliga områden och lät 

Natalia Ralevska. Foto privat.
Natalia Ralevska, student som läser år fem på Teknisk nanovetenskap

spännande: både vad man kunde göra i framtiden, och vad vi skulle få lära oss under tidens gång.

Men det som verkligen fick mig att skicka in ansökan var att jag kollade på Maria Strömmes föreläsning om nanoteknik på Youtube. Hon är professor i nanoteknologi och förklarade hur nanoteknik är framtiden inom ny teknik, och alla häftiga saker man kunde göra med den – allt från att få människor med paralyser att gå till smarta mjölkförpackningar.

Utbildningen har ett högt tempo och vi läser olika ämnen samtidigt. Jag lär mig mycket hela tiden – om många olika saker – och det gillar jag. Det gör att man aldrig tröttnar på utbildningen. En av de bästa sakerna med utbildningen är att jag som student får träffa forskare världsledande inom nanotrådar – och även får möjlighet att vara med i projekt kopplade till dem.

"Nanoteknik är inte längre bara ett slagord i en science fiction-film"

De tre första åren var varierande och intensiva, men ger också en fundamental grundförståelse för nanoteknik. Det var som att stiga in i 

Marina Peltonen. Foto privat.
Marina Peltonen, student som läser år fem på Teknisk nanovetenskap

en värld av okända termer och komplexa koncept där du inte nödvändigtvis kände dig helt hemma. Men med tiden – och framför allt genom specialiseringen – förändras denna upplevelse dramatiskt. Genom fördjupning i specifika områden inom nanoteknik får du en djupare förståelse för, och nya infallsvinklar på, ämnet.

Under specialiseringen så får man själv välja vilken typ av nanoingenjör man vill bli. Det är fritt att kombinera olika kurser som formar ens unika kompetensprofil. Nanovetenskap som ämne är föränderligt och det kontinuerliga framväxandet av nya upptäckter varje dag gör att man alltid hittar något nytt att lära sig.

Nanoteknik är inte längre bara ett slagord i en science fiction-film. Det är en realitet som omdefinierar gränserna för vad som är möjligt inom vetenskap och teknik.

"Teknisk nanovetenskap är ett program som är unikt i Sverige"

Jag har varit programledare för Teknisk nanovetenskap sedan 2020. Utbildningen har trevliga och ambitiösa studenter vilket gör det till 

Jonas Johansson, Fotot privat.
Jonas Johansson, professor i fysik och programledare för Teknisk nanovetenskap.

ett tacksamt arbete. En del i utbildningen är sig likt jämfört med starten för 20 år sedan – men den har utvecklats en hel del, och fortsätter att göra det. Senast har vi till exempel tagit in valfria kurser inom AI och till hösten lanseras en helt ny specialisering om energisystem.

Teknisk nanovetenskap är ett program som är unikt i Sverige. Det är den enda civilingenjörsutbildningen med nanovetenskap som genomgående tema under alla fem år. Våra studenter är med och suddar ut gränser mellan traditionella kunskapsområden som biologi, fysik, kemi, materialvetenskap och elektronik. De blir civilingenjörer med både spetskompetens, som de får genom sin specialisering, och tvärvetenskaplig expertis.

Eftersom de tränas till arbeta inom flera olika områden blir de skickliga problemlösare som är bra på att kommunicera med experter inom spridda discipliner.