Prefektbrev februari 2024

Kära kollegor,

Välkomna tillbaka till en ny termin! Och ett särskilt varm välkommen till avdelningen för Astrofysik, som nyligen har flyttat in på Fysicum. Jag hoppas att ni ska att trivas bra och känna er välkomna här hos oss!

Fysiska institutionens ledning, det vill säga Martin Magnusson, Erik Swietlicki och jag, har nu börjat komma igång med våra nya arbetsuppgifter. Martin fortsätter som studierektor för grundutbildningen och Erik bevakar forskningsfronten.

Min ambition är att verka för att vi fortsatt ska ha en framgångsrik verksamhet och ett stimulerande arbetsklimat.  Till min hjälp har jag inte bara Erik och Martin, utan också ett välfungerande institutionskansli och erfarna avdelningsföreståndare. Alla ser de till att det mesta fungerar, även när Primula ligger nere eller projektorer vållar huvudbry. Det är ett stort stöd för mig som ny prefekt. Tack till alla er som hjälper till att få institutionen att fungera i stort och smått!

Den näst vanligaste frågan jag får just nu, efter ”kan du skriva på här?”, är hur det känns att börja som ny prefekt. Jag har ännu inget bra svar på det men fråga mig gärna igen nästa år.

Under mitt tidigare uppdrag som biträdande prefekt var jag medveten om att det pågick en hel del under ytan, som var osynligt för alla som inte var direkt inblandade. Nu börjar jag ana omfånget av det arbete som faktiskt görs på institutionen och har lärt mig att uppskatta styrkan hos alla medarbetare, som gör sitt bästa för att hålla ihop institutionen.  Och också om styrkan hos vår tidigare prefekt, återigen tack, Achim!

I rollen som prefekt har jag också fått en bättre förståelse för processer på fakulteterna och Lunds universitet centralt och hur mycket hjälp det finns att få om man bara frågar. Ledningen för den Naturvetenskapliga fakulteten är nytillträdd och också i LTH:s ledning finns det de som är nya i sina roller. Redan nu, efter våra första möten med dem, står det klart att fakulteternas ledningar har massor av idéer och frågor till oss. Ledningen för den Naturvetenskapliga fakulteten har lovat att presentera sig på ett Mötesplats Rydberg någon gång efter påsk, och jag hoppas att vi även får besök från LTH-ledningen under året, så att alla får möjlighet att ställa fler frågor.

Utmaningar finns det alltid, och några av de som vi kommer att ställas inför under de kommande tre åren är redan kända. Vi har fått i uppdrag att göra en ekonomisk femårsplan som ska vara inlämnad den sista mars. Även om det arbetet inte är klart ännu, vet vi redan att ekonomin blir kärvare under de närmaste åren. Samtidigt ska vi fortsätta vårt arbete med att stärka och utveckla vår forskning och undervisning. Hur det ska gå ihop blir en av de största utmaningarna för institutionen och dess ledning. Har du något bra förslag? Kom då gärna förbi på prefektkontoret under mottagningstiderna på tisdagar och torsdagar, och låt oss också ses på Mötesplats Rydberg!

Else Lytken

Prefekt