Livesändning av LTH:s Nobelföreläsning

Välkommen att delta i LTH:s firande av Nobelpriset i fysik 2023. Grafik: Linda Hansson, Porträtt: Andreas Magnusson Qassim.

Den 18 december är det dags för LTH:s officiella firande av 2023 års Nobelpris i fysik. Då håller professor Anne L'Huillier en Nobelföreläsning som sänds live via LTH:s Youtubekanal.

Efter föreläsningen bjuder vi in till ett samtal med Anne L'Huillier, där hon svarar på publikens och tittarnas frågor om sitt nya liv som Nobelpristagare. Alla är välkomna att delta via livesändningen, som startar 15.15.

Nobelföreläsningens liveström på Youtube

Föreläsningen hålls på engelska.

Årets tre Nobelpristagare i fysik belönas för sina experiment som gett mänskligheten nya verktyg för att utforska elektronernas värld inuti atomer och molekyler. Pierre Agostini (The Ohio State University, USA), Ferenc Krausz (Ludwig-Maximilians-Universität München, Tyskland) och Anne L’Huillier (Lunds universitet) har demonstrerat ett sätt att skapa extremt korta ljusblixtar, som kan användas för att urskilja de snabba förlopp där elektroner förflyttar sig eller ändrar sin energi.

På grund av sjukdom har Pierre Agostini tyvärr tvingats att ställa in sin medverkan.