Prefektbrev juni 2022

Kära kollegor,

Hurdan är en fysiker? Det var inte riktigt det som var frågeställningen som etnologen Maria Gedoz Tieppo hade när hon påbörjade sin studie om jämlikhet, inklusion och diversitet inom kandidatprogrammet i fysik i oktober i fjol. Fast det var en av många spännande aspekter som Maria tog upp när hon presenterade resultaten från studien på ett lärarmöte den 30 maj i Rydbergsalen. Tyvärr kunde jag själv inte vara med eftersom jag var på en begravning, men institutionsledningen hade ett långt möte med Maria veckan innan där hon presenterade vad hon hade kommit fram till.

Hurdan är en fysiker? För det första är det självklart så att fysiker liksom alla andra människor är individer och att de alla är olika. Men överlag verkar det ändå finnas en hel del gemensamma drag. Till exempel är det många fysikstudenter som verkligen brinner för fysikämnet, och det är ju verkligen någonting som är oerhört positivt och som vi kan och bör utnyttja i vår utbildning. Det finns många andra positiva aspekter, men även utmaningar. Jag ska inte försöka att sammanfatta dem här; Maria är i färd med att skriva en rapport och vi har redan mycket material från henne som vi kan utnyttja i utformningen av vår utbildning.

Hurdan är då en teknisk fysiker? Maria har bara tittat på kandidatprogrammet och hennes studie säger alltså ingenting om detta. I ledningsgruppen har vi suttit och funderat över det och kommit fram till att det finns stora likheter, men även en hel del skillnader mellan fysikstudentgruppen och studentgruppen i teknisk fysik. Det är mycket meningsfullt att vi har de olika programmen eftersom de tilltalar olika personer. Det är inte samma sak som att det alltid ska vara en strikt gräns mellan den ena utbildningen och den andra (och i synnerhet på avancerad nivå är det ju inte det).

Hurdana är vi och vem är vi på fysiska institutionen? Det är en fråga som jag kan skicka med er in i sommaruppehållet, oavsett om ni tänker njuta av den underbara nordiska sommaren eller om ni ska resa längre bort. Slappna av, ta det lugnt, tänk på annat än jobbet – så ses vi igen i augusti!
Achim