Lunds universitets guldmedalj till Anne L’Huillier

Foto. Anne L'Huillier. Foto: Kennet Ruona.
För synnerligen betydelsefulla insatser för universitetet tilldelas Anne L'Huillier Lunds universitets guldmedalj. Foto: Kennet Ruona.

I samband med Lunds universitets årshögtid i januari mottar professor Anne L’Huillier Lunds universitets guldmedalj för sina synnerligen betydelsefulla insatser för universitetet.

Lunds universitet kan dela ut såväl silver- som guldmedaljer till personer som har gjort viktiga insatser för antingen Lunds universitet eller samhället i stort. Första gången guldmedaljen delades ut var 1967, då den gick till Tetra Pak-grundaren Ruben Rausing.

Anne L’Huillier, professor i atomfysik vid fysiska institutionen, är en internationellt ledande forskare och det råd för utmärkelser som utser medaljörerna vill ”hedra en forskare som på ett enastående sätt bidragit till att stärka Lunds universitets världsledande forskning”.

Anne L’Huillier är fysiker och Lunds universitets mest prisbelönta forskare. Hon har fått the Wolf prize in physics  – allmänt kallat lilla Nobelpriset i fysik – och egentligen är det bara just Nobelpriset som återstår för henne, säger rektor Erik Renström.

Motivering: Anne L’Huillier, disputerad vid l’Université Paris VI, är idag professor i atomfysik.  Hon har bland annat tilldelats Max Born Award, UNESCO L’Oreal Award, Blaise Pascal Medalj och Wolf Prize i fysik för pionjärinsatser inom ultrasnabb laservetenskap och dess tillämpningar.  Hon är en internationellt ledande forskare. Lunds universitet vill hedra en forskare som på ett enastående sätt bidragit till att stärka Lunds universitets världsledande forskning.

Vid ceremonin tilldelas även Jonas Hafström, universitetets styrelseordförande under åren 2015-2023, en guldmedalj för sina betydande insatser för Lunds universitet.