CERN 70 år

Affisch med program för CERN-firandet i LUND.

I år fyller det internationella partikelfysiklaboratoriet CERN i Schweiz 70 år. Den 15 maj firas jubilaren i Lund. Studenter och allmänhet är välkomna att delta. Kom och lär dig mer om anläggningens historia och den forskning som bedrivs där idag.

I år när CERN fyller 70 år organiserar den svenska CERN-gemenskapen en rad evenemang runt om i Sverige för att fira. I Lund kommer det att hållas ett evenemang den 15 maj, med aktiviteter för studenter och för allmänheten:

• Ett lunchseminarium för studenter, Astronomihuset, klockan 12.15- 13.00. Registrering krävs.
  • En utställning och en serie korta berättelser relaterade till CERN, Stadshallen, 18.00 - 20.00. Utställningen öppnar klockan 17.00

Vid båda tillfällena finns det möjlighet att se en utställning om CERN och även att ställa frågor till svenska partikelfysiker som arbetar på CERN. Evenemangen ges till största del på engelska, fast det kommer även att finnas svensktalande partikelfysiker på plats för den som vill ställa frågor på svenska.

Om CERN

Det internationella partikelfysiklaboratoriet CERN är en världsledande forskningsinfrastruktur, belägen utanför Genève i Schweiz. Sverige var en av 12 grundande medlemmar i CERN på 1950-talet, och svenska studenter och akademiker har många möjligheter att ansöka till program och jobb på CERN. Förutom partikelfysikforskning är CERN ledande inom utveckling av vakuumteknik, supraledande magneter, partikelterapi inom medicin och datavetenskap. Därför behöver CERN också ingenjörer och tekniker, men också datavetare och administrativ personal.

Information om 70-årsfirandet på CERN:s engelskspråkiga webbplats.

Information CERN-firandet i Lund på den svenska CERN gemenskapens engelskspråkiga webbplats.