Default user image.

Elisabeth Nilsson

Universitetslektor, pedagogisk utvecklare

Default user image.

Production of very cold, highly charged ions by synchrotron radiation: Comparisons of the “scalpel” and “hammer” methods

• J.C. Levin
  • H. Cederquist
  • C.-S.O. R.T. Short
  • I.A. Sellin
  • L. Liljeby
  • S. Huldt
  • Sveneric Johansson
  • E. Nilsson
  • D.A. Church

Summary, in Swedish

Measurements of kinetic energies of highy charged argon ions produced by inner-shell photoionization and by ion-beam impact have been made using time-of-flight techniques. High-charge-state recoil ions produced by beams of ∼ 0.5−1 MeV/u Cl5+ are found to have energies one to two orders of magnitude higher than ions of the same charge produced by vacancy cascades following inner-shell photoionization by synchrotron radiation. The results may have application to the development of a very cold ion source useful for angle-resolved atomic collision studies.

• Astrofysik
  • Nationellt Resurscentrum för Fysik
  • Grundutbildning i fysik inom naturvetenskapliga fakulteten
  • Genombrottet