Hon utvecklar förutsägelser med hög precision för acceleratoranläggningar

Timea Vitos. Privat foto.

NY AVHANDLING I PARTIKELFYSIK: Timea Vitos vill ta fram exakta prognoser för viktiga mätningar vid partikelacceleratorer som Large Hadron Collider vid Cern. Med sitt avhandlingsarbete hoppas Timea hoppas kunna underlätta sökandet efter ny fysik bortom standardmodellen och öka vår förståelse av de grundläggande partiklarna och deras växelverkan i universum.

Vad handlar din avhandling om?

- Den bästa nuvarande modellen inom partikelfysik för beskrivningen av fundamentala partiklar och deras växelverkan, är standardmodellen. Denna är en avsevärt framgångsrik modell, dock behövs det fortfarande modifieras eller utvidgas, för att kunna beskriva fenomen i naturen som inte beskrivs av modellen i dagsläget. Några av dessa fenomen ska förhoppningsvis kunna observeras inom en nära framtid vid någon eller några av världens acceleratoranläggningar. För att effektivt och precist kunna observera avvikelser mellan data och teori, behövs väldigt precisa teoretiska beräkningar av bakgrundmodellen. Min avhandling bidrar till fenomenologi – bron mellan teori och experiment – genom att undersöka olika processer och observationer med hög precision, vid högenergianläggningar som Large Hadron Collider vid Cern.

Varför valde du just det här ämnet?

- Partikelfysik har alltid intresserat mig, från det att jag först kom i kontakt med detta forskningsområde under min kandidatutbildning. Som masterstudent jobbade jag med teoretisk lågenergipartikelfysik, då jag blev erbjuden denna doktorandanställning vid Lunds universitet, med ett val att fortsätta inom lågenergi eller arbeta med högenergifysik. För att utveckla mina kunskaper inom högenergifysiken, tog jag mig an utmaningen att fördjupa mig inom ett någorlunda nytt område. Nu i efterhand är jag väldigt nöjd med mitt val, eftersom detta område inom vetenskapen och i synnerhet inom partikelfysiken, är full med nya vägar och en lång att-göra-lista. Så trots att det här forskningsområdet kanske inte direkt är kopplat till någon forskningsfront inom fysiken, utgör det en bra och stadig grund för att finna nya rön vid framtida forskningsanläggningar och processer.

Vilket är det viktigaste resultatet från din avhandling?

-Min avhandling består av flera ganska distinkta projekt, varje med sin egen särskilda betydelse för motsvarande process. Det projekt som möjligtvis får största betydelse, är projektet där en ny metod är presenteras för beräkning av processer med ett stort antal starkt växelverkande partiklar, som kallas multi-jet processer. När implementeringen av denna nya metod en gång sker i framtiden, kommer detta vara ett effektivt sätt att göra teoretiska beräkningar inom standardmodellen för multi-jethändelser, som är den dominanta bakgrunden på LHC.

Vad hoppas du att din avhandling kommer att leda till?

-Angående multi-jetprocesser, kommer arbetet i avhandlingen förhoppningsvis att leda till ett bättre och mer effektivt sätt att beräkna dessa processer, som kommer att vara ett viktigt verktyg för såväl teori som experimentella grupper som utför bakgrundssimuleringar. För det andra, är ett av de andra projekten, som berör sönderfallskoefficienter för den laddade Boson produktionen, är ett viktigt första steg mot att med hög precision mäta och bestämma W-bosonens massa vid LHC. Detta är en av standardmodellens parametrar med mest osäkerhet i.

Vad ska du göra när du är klar med avhandlingen?

- Jag har erhållit ett internationellt postdoktor stipendium  från Vetenskapsrådet, för ett projekt som är ett utvidgande av multi-jetprojektet i min avhandling. I projektet kommer metoden i avhandlingen att implementeras och effektiviteten och noggrannheten kommer att utvidgas på olika sätt. Detta projekt är ett internationellt program, där jag kommer att spendera två av totalt tre år utomlands. Dels vid värduniversiteten ELTE i Budapest och dels vid UCLouvain i Bryssel. Den resterande tiden är jag på Uppsala universitet, som administrerar min postdoktortjänst. Samarbetet med gruppen på Lunds universitet kommer att fortsätta genom detta projekt.

Varför är det viktigt att forska?

- Vetenskap och forskning är underliga områden. För de allra flesta som forskar inom det här området, gäller att deras arbete och insatser inte har någon direkt inverkan på dagens samhälle, det märks inte. Däremot utgör varenda forskares insats ett viktigt bidrag till det stora pusslet av mänsklig kunskap. Vissa kanske lägger fler pusselbitar än andra och någon  kanske lägger den sista pusselbiten som fullbordar bilden. Men alla pusselbitar är lika viktiga för den färdiga bilden. Och när pusslet väl är färdigt, kan mänskligheten sträva framåt i just den riktning som då behövs. Därför kan vi förmodligen inte veta alla implikationer idag som forskning har på samhällsutvecklingen i framtiden. Fast det är vår plikt att lägga där pusslen för att kommande generationer ska kunna kan skörda frukterna av många hårt arbetande människors insatser.

Disputation

För avläggande av doktorsexamen i teoretisk fysik har Timea Vitos författat en vetenskaplig avhandling med titeln:

"Precision Standard Model Phenomenology for High Energy Processes"

Timea Vitos avhandling finns att läsa i Lunds universitets forskningsportal

Timea Vitos försvarar sin avhandling den 16 juni, mer information finns i vårt kalendarium.