Ruth Pöttgen blir Wallenberg Academy Fellow

Ruth Pöttgen. Foto Patrik Lundin, Wallenbergstiftelserna.

Ruth Pöttgen, universitetslektor vid fysiska institutionen, har utsetts till Wallenberg Academy Fellow. Anslaget från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse innebär att hon får finansiering för fem år framåt.

Grattis Ruth, hur känns det att få den här utmärkelsen?

– Tack så mycket! Det känns underbart. Det var en lång process och så många bra kandidater, så jag känner mig hedrad över att ha blivit utvald.

Hur stort är anslaget?
– Det är 1,8 miljoner kronor per år i fem år från stiftelsen, och sedan bidrar universitetet med samma belopp, det blir alltså totalt 18 miljoner kronor i fem år.

Vad är det du ska undersöka i ditt projekt?
– Det handlar om den mörka materian i universum. Vi vet att den finns och att det finns till och med fem gånger så mycket mörk materia som vanlig materia, men än så länge vet vi inte vilka byggstenarna, eller partiklarna, är. I det här projektet ska jag tillsammans med kollegor i Lund och USA bygga och genomföra ett nytt experiment för att leta efter en ny sort av sådana partiklar, nämligen partiklar som är mycket lättare än dem som de flesta experiment letar efter.

Hur ska du gå till väga?
– Idén är att vi ska skjuta en elektronstråle på ett strålmål och mäta hur elektronerna beter sig efter att de lämnat målet. Om man mäter många, många elektroner väldigt noggrant ska man kunna se om det möjligtvis har producerats mörk materia genom elektronernas växelverkan med målet.

Om vi löser gåtan med den mörka materian – vad kommer det att betyda för vetenskapen?
– Det skulle innebära att vi har hittat svaret på en nästan sekelgammal fråga i gränslandet mellan kosmologi och partikelfysik. Det i sin tur betyder att vi får en mycket bättre förståelse för vårt universum och hur det har kommit att bli som det är idag. Det går nästan inte att förutsäga vad mer vi kommer att lära oss om vi äntligen hittar mörk materia-partiklarna.

Mer information om Ruth Pöttgens nya forskningsprojekt på Wallenbergstiftelsernas webbplats.

Ruth Pöttgens profil i Lunds universitets forskningsportal.