Vår adminstrativa chef summerar sitt första år

Den 3 maj 2021 bankade mitt hjärta lite hårdare än vanligt. På vägen till Lund rusade tankarna genom huvudet. Vad hade jag gett mig in på? En av landets främsta akademiska verksamheter ville tydligen ha mig, och ville att jag skulle forma och leda deras nya samlade administration. Det hann snurra många frågor, många gånger, genom huvudet på väg mot Fysicum den morgonen. Skulle jag verkligen klara det här?

Den tanken har kommit tillbaka några gånger sedan dess. Inte minst när vi beslutade att gå vidare med att skapa en samlad IT-organisation för institutionen, där vi nu är mitt uppe i rekryteringen av universitetets första IT-chef på institutionsnivå. Det är ett stort steg för institutionen såväl som en personlig utmaning för mig själv som absolut inte är någon IT-person. Så jag vill passa på att tacka er alla för det stöd och den uppmuntran jag verkligen känner för mitt uppdrag. Både kring IT-organisationen såväl som kring de administrativa funktionerna.

Det har hänt mycket under mitt första år på institutionen. Jag har lärt känna alla fantastiska medarbetare inom institutionskansliet lite bättre, och jag har utkämpat en del duster både inom institutionen och med fakulteterna. Även här vill jag säga att det är en styrka att ha med fysiska institutionen att göra. Det finns samlad erfarenhet i den här verksamheten som få arbetsplatser kan slå. Det finns alltid någon som gjort något liknande tidigare, någon som varit på ett annat universitet där de misslyckades eller lyckades med samma fråga och det finns alltid någon som är villig att vrida och vända lite extra på ett problem. Det är nog en av de saker jag uppskattat mest under det här året. Kollegialiteten.

Nu går vi vidare med flytten av arbetsuppgifter inom institutionskansliet och vi börjar flytta arbetsuppgifter mellan medarbetarna nu i maj. Den 16 maj har vi som utgångsdatum för när våra nybakade och renodlade HR-administratörer tar över HR-administrationen och det öppnar i in tur för flytt av andra uppgifter inom gruppen. Den 16 maj är kanske inte den nya organisationens första dag, men det är nog institutionskansliets verksamhetsmässiga födelsedag. Det kommer att se lite olika ut på de olika avdelningarna när uppgifter flyttas och till vem. För att det inte ska bli krångligt för alla inblandade kommer vi att samla information om vem som stöttar vilken verksamhet på enkla och tydliga sätt och sprida det till er alla i samband med förändringen.

Det var ju det här som var den stora utmaningen när jag började. Att få till ett nytt arbetssätt för administrationen. Aldrig trodde jag att det skulle ta ett år. Men det gjorde det, och resultatet blev sannolikt bättre tack vare det.

Och känner jag att jag klarat det, då? För det första visade det sig rätt så snabbt att det var ju faktiskt inte mig det handlade om. Vi är många här, och vi arbetar alla vansinnigt hårt för att göra det bästa för den här institutionen. Det är er det handlar om. Jag är bara en liten del av den utveckling som sker på många fronter just nu. Och det känns både glädjande och tryggt. För det andra är vi nog inte klara än. Jag tror inte vi någonsin blir klara. Det borde vi inte bli. I alla fall inte om vi har ansatsen att ständigt förbättra det vi gör.

Så låt oss tas oss an kommande utmaningar på samma sätt som vi gjort med det här arbetet. Med en ansats att tillsammans ständigt förbättra det vi gör.

Tack för det här första året tillsammans med er!

Daniel Kåreda
Administrativ chef vid fysiska institutionen