Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Prefektbrev juni 2025

Kommunikation är svårt 

Ett inte helt ovanligt scenario för mig i rollen som prefekt är att jag själv tycker att all information har gått ut i ett ärende, men så får jag senare höra att nyckelpersoner inte har fått informationen. Och frågan blir alltid - om vi nu antar att informationen verkligen gick ut - om det är så att informationen gått ut till fel eller för få kanaler, eller om personen bara glömt bort att den fått något, kanske gick informationen ut tillsammans med för mycket annan information och drunknade i mängden? Att hitta rätt balans mellan under- och överinformation är ibland en utmaning. Och ibland har jag bara tillgång till ofullständig eller otydlig information - hur mycket ska då förmedlas vidare?

När jag är med i diskussionerna med forskargrupper och framtidsgruppen är det tydligt att det är hela institutionen som ska träna på kommunikation, inte bara jag.  Delar av diskussionerna handlar alltid om att vi i stor utsträckning är delvis osynliga för varandra på institutionen. Det kan finnas ett verkligt eller upplevt avstånd till andra; studenterna, kansliet eller andra forskargrupper och vi har fått olika förslag på hur små förändringar skulle kunna hjälpa till. 

En av anledningarna till att vi har intranätet är ett försök att skapa en plats där man kan hitta den mest relevanta informationen, eller länkar till relevant information, om man inte längre kan hitta mejlet med de nya reglerna. Det kräver förstås att man är van att navigera på intranätet - så testa att kolla det regelbundet!

Det finns andra kommunikationsvägar - till exempel Mötesplats Rydberg, avdelnings- och institutionsmöten och naturligtvis e-post. Men det är inte alltid tillräckligt - hur får vi ut information på ett effektivt sätt till alla som behöver den? Utan att skicka alla mejl vidare till alla? Tyck gärna till, inte bara om vilka ämnen som ska tas upp på Rydberg eller i nyhetsbrevet, utan också om hur informationen ska spridas i allmänhet. Vilka kommunikationskanaler saknas? Hur ska vi kommunicera till den nyfikne att avdelning X har ett spännande seminarium på gång?

Juni har precis börjat så det är lite till som hinner hända innan det är dags för semester - kolla era mail, Rydbergs mötesplats och intranätet för mer information!

Ha en riktigt skön sommar! Vi ses igen till hösten.

Else Lytken
Prefekt vid fysiska institutionen