Fullt fokus på acceleratorer under Fysikdagarna i Lund

Illustration med motiv från Lund och Skåne. Domkyrkan, Universitetsbilblioteket och Öresundsbron

Svensk acceleratorbaserad forskning är temat när Svenska Fysikerförbundet bjuder in till nationell konferens i Lund den 15–17 juni. Under Fysikdagarna får 200 forskare, gymnasielärare och studenter ta del av de senaste nyheterna från forskningsanläggningarna CERN, FAIR, ESS och MAXIV.

- Sverige gör mycket stora investeringar i de här forskningsinfrastrukturerna. Under Fysikdagarna vill vi visa på några av de unika möjligheter som det sammantaget ger för svensk acceleratorforskning, berättar lundafysikern Peter Christiansen som är en av arrangörerna.

Fysiska institutionen vid Lunds universitet står värd för konferensen som hålls på AF-borgen i Lund. Där presenterar framstående nationella och internationella forskare de senaste rönen inom acceleratorbaserad forskning. Deltagarna får även ta del av ny kunskap om antimateria, förbättrade metoder för fysikutbildning och nya idéer till hur man kan förbättra könsbalansen inom forskarvärlden.

Konferensen erbjuder även ett särskilt program för fysiklärare i gymnasieskolan. Bland annat besöker de den internationella forskningsanläggningen ESS. Där pågår nu arbeten med att installera en protonaccelerator och de första instrumenten är under konstruktion.

- MAX IV och ESS blir två världsledande anläggningar inom acceleratorforskningen. Mycket av fysiken vid ESS kan användas i undervisningen i gymnasieskolan. Därför är vi särskilt glada över att konferensen lockar så många ämneslärare, avslutar Peter Christiansen.

Mer information om konferensen hittar du på Svenska Fysikersamfundets webbplats