Världsledande astrofysiker blir ny hedersdoktor i naturvetenskap

R. Michael Rich. Privat foto.

Han har kartlagt de innersta delarna av Vintergatan med spektroskopi. Nu utses R. Michael Rich, en amerikansk astronom, till hedersdoktor vid naturvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet.

Professor R. Michael Rich är verksam vid University of California Los Angeles och har i snart 30 år utforskat vår galax innersta delar med hjälp av spektroskopi. Genom sina studier har han lyckats fördjupa förståelsen för Vintergatan och dess evolution. Under det senaste decenniet har Rich haft ett nära samarbete med astrofysiker vid Lunds universitet.

Förutom att stötta unga forskare har han gett en rad unga Lundaastronomer tillgång till USA:s största teleskop, Keck. Där har postdoktorer kunnat utveckla sina observationsförmågor på en världsledande anläggning. Tillgången till det banbrytande tiometersteleskopet på Hawaii har genererat en mängd studier i prestigefyllda tidskrifter. R. Michael Rich har även arrangerat flera internationella konferenser och initierat astronomiska forskarnätverk och projekt.

– Michael Rich är en sann vetenskapsman som gjort stora insatser för att spektroskopiskt karaktärisera Vintergatans centrum. Att knyta honom till oss stärker våra viktiga transatlantiska band, säger Sven Lidin, dekan vid naturvetenskapliga fakulteten.