Fyra nya professorer på Fysiska institutionen

Arkivfoto: Johan Persson

Den 15 oktober sker årets professorsinstallation vid Lunds universitet. Fyra av de totalt 28 nya professorer som nu installeras är verksamma vid Fysiska institutionen. Den högtidliga ceremonin sker i Universitetsbyggnadens aula och livesänds kl. 16:00.

De fyra professorer vid Fysiska institutionen som installeras är:

• Per Eng-Johnsson, atom-, molekyl- och optisk fysik
  • Peter Christiansen, experimentell tungjonsfysik
  • Peter Samuelsson, teoretisk fysik
  • Zhongshan Li, fysik med inriktning mot laserbaserad förbränningsdiagnostik

Se livesändningen från professorsinstallationen i  YouTube med start kl 16.00

Årets installationsskrift med presentationer av professorerna och deras forskning (pdf)